hymnkus napisał(a):polecam Kaija Saariaho i Laterna Magica
W swojej całościowej awangardzie jednak zbyt trudne. Bez wstępnych uprzedzeń.
Mam taką estetykę odbiorczą, że musi być motyw melodyczny i akompaniament z konrapunktem, najlepiej w systemie tonalnym. A jeśli już tego zaczyna 'nie stawać', to w takich arcydziełach jak Rapsodia Paganiniego Rachmaninowa ze swoją lekko udziwnioną 15. wariacją lub w ‘Romeo i Julia’ Prokofiewa.
Reaguję na współczesność trochę podobnie jak dawni melomani na premierę ‘Święta Wiosny’ Strawińskiego (na szczęście popełnił także znakomitą neoklasycystyczną suitę Pulcinellę).
Doceń, że doszedłem i tak daleko, bo aż po 1935 rok.
Myślę, że wiele osób potencjalnie zainteresowanych klasyką może się zniechęcać po kontakcie z jej odsłoną współczesną, ale to oczywiście w skali masowego odbiorcy, a nie indywidualnego, na Twoim poziomie odbiorczym. Brak melodii zazwyczaj bywa przeszkodą.
Dawne ideały estetyczne w XX. wieku na szczęście przejęła muzyka filmowa, choć niestety na ogół, jeśli nie zawsze, w tej prymitywniejszej wersji. I na koncertach muzyki filmowej są tłumy, choć z zachowaniem niejednokrotnie bywa także prymitywniej (pogaduszki, przegryzanie przekąsek itp.)
...................................................................................................................................
Tuż przed jubileuszem49. Ogólnopolski Konkurs Pianistyczny im. Fryderyka Chopina 2018: [ 24 listopada - 2 grudnia 2018 ]
"Ogólnopolski Konkurs Pianistyczny im. Fryderyka Chopina, odbywający się od 1968 roku w Warszawie, jest jednym z najstarszych krajowych konkursów muzycznych wpisanych w tradycję Konkursów Pianistycznych na Stypendia Artystyczne im. Fryderyka Chopina. Formuła Konkursu z biegiem czasu ulegała zmianom, tak, iż stopniowo udoskonalano regulamin i repertuar konkursowy.
Konkurs promuje młodych pianistów. Adresowany jest do polskiej młodzieży muzycznej – studentów Akademii Muzycznych i uczniów Szkół Muzycznych II stopnia.
Program konkursu każdorazowo ulega zmianom. W repertuarze, którego stałym punktem są kompozycje Fryderyka Chopina, pojawiają się także utwory innych kompozytorów – utwory wymagające technicznie, skomplikowane i rozbudowane pod względem formalnym, stawiające przed młodymi wykonawcami różnorakie trudności interpretacyjne. W finale uczestnicy wykonują wybrany koncert fortepianowy z towarzyszeniem Orkiestry Symfonicznej. Ze względu na poziom trudności przygotowany program może być przez uczestników z powodzeniem wykorzystany podczas wielu międzynarodowych konkursów muzycznych.
W skład jury wchodzą najwybitniejsi pianiści-pedagodzy, reprezentujący polskie Akademie Muzyczne. Konkurs wyłonił wielu światowej sławy pianistów, wśród nich m.in. Janusz Olejniczak, Krystian Zimerman, Ewa Pobłocka, Krzysztof Jabłoński, Wojciech Świtała, Rafał Blechacz."[ źródło: NIFC ]
Uprawnieni:
pianiści urodzeni w latach 1998 - 2002
Harmonogram czasowy konkursu:
I ETAP:
25–26 listopada
początek przesłuchań – godz. 10:00 i 16:00
II ETAP:
27–28 listopada
początek przesłuchań – godz. 10:00 i 16:00
FINAŁ:
30 listopada ‒ 1 grudnia
początek przesłuchań – godz. 18:00
KONCERT LAUREATÓW:
niedziela, 2 grudnia
godz. 17:00
Tegoroczny program konkursu:
Etap I :
1. Preludium i fuga Jana Sebastiana Bacha do wyboru z następujących:
Das Wohltemperierte Klawier I: Es-dur BWV 852, es-moll BWV 853, f-moll BWV 857, fis-moll BWV 859 g-moll BWV 861, gis-moll BWV 863, A-dur BWV 864, a-moll BWV 865, h-moll BWV 869;
Das Wohltemperierte Klawier II: cis-moll BWV 873, D-dur BWV 874, dis-moll (es-moll) BWV 877, e-moll BWV 879, F-dur BWV 880, fis-moll BWV 883, g-moll BWV 885, gis-moll BWV 887, As-dur BWV 886, b-moll BWV 891, H-dur BWV 892
2. Dwie etiudy wirtuozowskie, w tym jedna Fryderyka Chopina
3. Minirecital Ignacego Jana Paderewskiego, dobrany z następujących zbiorów:
Introduction et Toccata op. 6,
6 Humoresques de concert op. 14
Dans le désert op. 15
Miscellanea op. 16
4. utwory dowolne do wypełnienia czasu regulaminowego
(czas wykonania 30 - 35 minut)
Etap II :
Recital o dowolnym programie, w którym obowiązkowo powinny się znaleźć utwory Fryderyka Chopina i Claude’a Debussy’ego.
(czas wykonania 55 – 60 minut)
Etap III - finał
Jeden koncert do wyboru spośród następujących:
Fryderyk Chopin Koncert fortepianowy e-moll op. 11
Fryderyk Chopin Koncert fortepianowy f-moll op. 21
Ignacy Jan Paderewski Koncert fortepianowy a-moll op. 17
Karol Szymanowski Symfonia koncertująca op. 60
Miejsca prezentacji:
Przesłuchania I i II etapu odbędą się w Sali Koncertowej Muzeum Fryderyka Chopina w Warszawie.
Występy finałowe i koncert laureatów odbędą się w Sali Koncertowej Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie.
ul. Okólnik 2
Partnerowanie w finałach:
Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa
Marek Moś | dyrygent
http://sinfoniaiuventus.pl/"Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus została utworzona z inicjatywy Maestro Jerzego Semkowa na mocy rozporządzenia Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z dnia 1 października 2007 r. W skład Orkiestry wchodzą najzdolniejsi absolwenci i studenci uczelni artystycznych, którzy nie ukończyli 30 roku życia.
Sinfonia Iuventus rozpoczęła działalność artystyczną w czerwcu 2008 roku. Współpracowała z uznanymi dyrygentami. Orkiestra zrealizowała szereg nagrań płytowych. Orkiestra występowała na wielu estradach koncertowych oraz podczas licznych festiwali w Polsce i za granicą."
Powoli zbliża się XVIII. Międzynarodowy Konkurs Chopinowski. Tegoroczny, a także następny Ogólnopolski Konkurs Pianistyczny im. Fryderyka Chopina, wraz z już zrealizowanym I. Konkursem Chopinowskim na Instrumentach Historycznych wykażą jakie potencjalne nadzieje możemy wiązać z występami polskiej reprezentacji, a tym samym jaka jest kondycja młodej polskiej pianistyki chopinowskiej.
Trudno nie pomyśleć z takimiż nadziejami chociażby o Andrzeju Wiercińskim i Tomaszu Ritterze. Do końca 2019 roku sytuacja się wyklaruje.
https://culture.pl/pl/tworca/tomasz-ritter
Romanticism is not dead, ...i hope.