Strona główna forum Słucham muzyki klasycznej Koncerty i inne wydarzenia

Wszystko co dotyczy muzyki klasycznej na żywo: koncertów, festiwali, wydarzeń, itp.

XVIII Międzynarodowy Konkurs Chopinowski 2021

Postprzez Chiarodiluna » piątek, 27/03/20, 22:16

XVIII. Międzynarodowy Konkurs Chopinowski 2021 - przedbiegi, wszystkie nadzieje i troski :


=> [ 1 ] TYTUŁEM WSTĘPU :

Poznaliśmy już pianistów zakwalifikowanych do eliminacji 18. Międzynarodowego Konkursu Chopinowskigo, choć niepewności względem przyszłych zdarzeń (całkowicie nie związanych z muzyką) pozostaje wiele. A same eliminacje niespotykanie wyjątkowo przeniesione zostały z kwietnia na wrzesień, czyli na czas tuż przed samym zasadniczym konkursem. To chyba pierwsza okoliczność niesprzyjająca wydarzeniu konkursowemu. Artyści nie będą mieli okresu należytego odpoczynku i wyciszenia po stresach eliminacyjnym. Skumulowanie emocji i wysiłku może teoretycznie nie do końca posłużyć zasadniczej fazie konkursowej. Chyba, że dowiemy się niebawem o jeszcze bardziej nieoczekiwanie alternatywnym scenariuszu.

Skupiając się jednak na doniesieniach pozytywnych, jak donosił NIFC, na tegoroczny Konkurs wpłynęła rekordowa liczba ponad 500 aplikacji od pianistów, z których to do udziału w eliminacjach Komisja Kwalifikacyjna dopuściła ostatecznie 164 młodych artystów z 33 krajów.

Zwyczajowo, bezpośrednio do październikowych, zasadniczych przesłuchań konkursowych, na podstawie regulaminu, zostało zakwalifikowanych dziewięciu laureatów wybranych i cenionych konkursów pianistycznych, w tym aż pięciu Polaków:

1. Piotr Alexewicz ‒ Polska (1. miejsce Ogólnopolski Konkurs Pianistyczny 2020, Warszawa)



2. Avery Gagliano ‒ (dziewczyna), Stany Zjednoczone, Philadelphia Curtis Institute of Music, ta sama uczelnia, co Kate Liu !, czyżby trochę Włoszka, patrząc na nazwisko ? (1. miejsce Konkursu Pianistycznego w Miami 2020)

Spodziewany jej występ I. Etapu ? :



3. Adam Kałduński ‒ Polska (1. miejsce konkursu w Pekinie 2019 i 2. miejsce Ogólnopolskiego Konkursu Pianistycznego 2020 w Warszawie)
4. Szymon Nehring !! ‒ Polska (1. miejsce Arthur Rubinstein International Piano Master Competition w Tel Awiwie 2017)
5. Evren Ozel ‒ Stany Zjednoczone (2. miejsce Konkursu Pianistycznego w Miami 2020)
6. Kamil Pacholec ‒ Polska (2. miejsce XI. Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Paderewskiego w Bydgoszczy 2019)
7. Piotr Pawlak ‒ Polska (1 m. konkursu w Darmstadt 2017 i 2. miejsce Ogólnopolskiego Konkursu Pianistycznego w Warszawie 2020)
8. Yutong Sun ‒ Chiny (2. miejsce konkursu w Santander 2018)
9. Tomoharu Ushida ‒ Japonia (2. miejsce konkursu w Hamamatsu 2018)

W szacownej grupie jest zatem aż 5-ciu Polaków ! - Piotr Alexewicz, Adam Kałduński, Kamil Pacholec, Piotr Pawlak i wielka polska nadzieja, niezasłużenie niedoceniona na XVII. MKPFC - Szymon Nehring :



=> [ 2. ] PODSTAWOWE DANE STATYSTYCZNE :


A tak przedstawia się wstępna statystyka eliminacji:

AZJA: 93 pianistów (57%)
Pianiści azjatyccy w reprezentacjach narodowych z Europy i Ameryki: 15 pianistów
AZJA ostatecznie: 108 pianistów (66 %) – naprawdę dużo
Szeroko rozumiana reprezentacja Chin: 43 pianistów (26 %)
Japonia: 31 pianistów (19 %)
Korea Południowa: 16 pianistów (10 %)

EUROPA: 56 pianistów (34 %)
w tym:
Europa Centralna i Wschodnia : 34 pianistów
Europa Zachodnia: 8 pianistów
Europa Południowa: 14 pianistów

Polska: 18 pianistów (11 %) + pięciu już pewnych uczestników !
Rosja: 8 pianistów
Byłe kraje byłego już ZSRR (razem): 7 pianistów
Francja: tylko 4 pianistów
Włochy: 8 pianistów

AMERYKA: 14 pianistów (9 %)
w tym
Ameryka Północna: 13 pianistów
Ameryka Południowa: wielki zawód, bo nikt
Kuba: 1 pianista

USA: 7 pianistów
Kanada: 6 pianistów

Australia: 1 pianista

Polscy uczestnicy eliminacji wrześniowych:

Tymoteusz Bies, Łukasz Byrdy, Aleksandra Hortensja Dąbek, Mateusz Duda, Katarzyna Gołofit, Joanna Goranko, Mateusz Krzyżowski, Jakub Kuszlik, Julia Łozowska, Tomasz Marut, Eryk Parchański, Zuzanna Pietrzak, Aleksandra Świgut, Mateusz Tomica, Jacek Wendler, Marcin Wieczorek, Andrzej Wierciński, Maciej Wota.

https://chopin2020.pl/pl/competitors


=> [ 3. ] PIANIŚCI POPRZEDNICH EDYCJI KONKURSÓW ZAINTERESOWANI TEGOROCZNĄ JEGO EDYCJĄ :

XVI. MKPFC 2010:
Leonora Armellini, Mariko Nogami

XVII. MKPFC 2015:
Japonia: 7 pianistów ( Yasuko Furumi, Yurika Kimura, Aimi Kobayashi, Mayaka Nakagawa, Mariko Nogami, Arisa Onoda, Rikono Takeda) – siła determinacji !
Polska: 5 pianistów (Tymoteusz Bies, Łukasz Byrdy, Katarzyna Gołofit, Zuzanna Pietrzak, Andrzej Wierciński)
Włochy: 2 pianistów (Luigi Carroccia, Michelle Candotti)

Ściśli finaliści minionego XVII. MKPFC 2015:
Aimi Kobayashi (Japonia), Georgijs Osokins (Łotwa), Szymon Nehring (Polska)


=> [ 4. ] WAŻNE PYTANIA :

1. Ile obecne znaczy zwycięstwo w Ogólnopolskim Konkursie Chopinowskim, a tym samym (pośrednio) jaka jest całościowo kondycja polskiej edukacji pianistycznej ?

2. Dlaczego nadal i wciąż nie ma oficjalnej nagrody konkursowej za najlepsze wykonanie małoformatowego, jednoczęściowego utworu „epickiego” Fryderyka Chopina z okresu syntezy jego stylu i twórczości (4 Ballady i Scherza, Fantazja f-moll, Barkarola Fis-dur) ?

3. Czy odnoszone sukcesy na fortepianie historycznym mogą iść w parze z osiągnięciami na fortepianie współczesnym ?

4. Czy można jeszcze zatrzymać Azję i jej „szalony” napór ?

5. Trochę nawiązując do 1. - czy i jak rozwinął się Pan Andrzej Wierciński, jak pamiętamy także były laureat wspomnianego wyżej Ogólnopolskiego Konkursu Chopinowskiego ?



6. Także nawiązując do 1. - czy Polska zasługuje tymczasem na miano faworyta tegorocznego konkursu ?

7. Czy Włochy mają szansę stać się „Czarnym Koniem” imprezy ?

8. A idąc dalej - jak rozwinął się chyba największy pechowiec 17. Konkursu – Luigi Carroccia, o którym Trazom skonstatował kiedyś: „wybitny indywidualista, znakomity polifonista - mistrz w uwypuklaniu głosów pobocznych” ?

9. A także - czy możliwe jest powtórzenie sukcesu Kevina Kennera przez Leonorę Armellini, a tym samym udany powrót po 10-u latach i czy „znamienita końcówka” w nazwisku coś symbolicznie znaczy ? I czy szczerze zachwyciła Arturo na koncercie w Radomiu w 2018 roku ?



10. Co jeszcze wymyśli i zrobi szokującego Pan Georgijs Osokins, jeśli dla odmiany nieoczekiwanie nie zaskoczy normalnością, jak na płycie dla wytwórni Piano Classics – „Chopin Late Works Op. 57-61” ?

11. Dlaczego druga ojczyzna Chopina – Francja tak słabo się stara i tak mało daje ?


=> [ 5. ] SZTUKI PLASTYCZNE NA USŁUGACH KONKURSU :


Znakomity poster na XVIII. Międzynarodowy Konkurs Chopinowski autorstwa Pani Agaty Starczak. Urzekająca, prosta, surowa, acz elegancka formuła. O geniuszu naznaczonym nieuleczalną chorobą.

Obrazek
Romanticism is not dead, ...i hope.
Avatar użytkownika
Chiarodiluna
Meloman
Meloman
 
Posty: 278
Skąd: Warszawa
Płeć: mężczyzna

Re: XVIII. Międzynarodowy Konkurs Chopinowski 2020

Postprzez Arturo » sobota, 28/03/20, 00:47

Co za obszerny post! :serce: Szkoda tylko, że w tak odosobnionym miejscu.
Chiarodiluna napisał(a):wielka polska nadzieja, niezasłużenie niedoceniona na XVII. MKPFC - Szymon Nehring

NIedoceniony? Przecież był w finale. ;)
Chiarodiluna napisał(a):Ameryka Południowa: wielki zawód, bo nikt

Uuu niedobrze. Z poprzedniego konkursu pamiętam charyzmatyczną Alexie Mouze reprezentującą Wenezuelę I Grecję.
Chiarodiluna napisał(a):czy Polska zasługuje tymczasem na miano faworyta tegorocznego konkursu ?

Gdybym był bukmacherem nie stawiałbym na naszych. ;)
Chiarodiluna napisał(a): I czy szczerze zachwyciła Arturo na koncercie w Radomiu w 2018 roku ?

Z tego co pamiętam nie byłem zachwycony, ale tez nie żałowałem. :)

Ja się zastanawiam jak duży wpływ na wybory jury ma już to, że znają wcześniej niektórych pianistów oraz ich osiągnięcia na innych konkursach. :?:
Pozdrawiam
https://www.facebook.com/chopinnieszablonowy
Avatar użytkownika
Arturo
Koneser
Koneser
 
Posty: 1231
Skąd: Radom
Płeć: mężczyzna
Rok urodzenia: 1988

Re: XVIII. Międzynarodowy Konkurs Chopinowski 2020

Postprzez Arturo » poniedziałek, 4/05/20, 16:05

Konkurs przełożony na 2021 rok. :/ https://nifc.pl/pl/home/aktualnosci/konkurs/67
https://www.facebook.com/chopinnieszablonowy
Avatar użytkownika
Arturo
Koneser
Koneser
 
Posty: 1231
Skąd: Radom
Płeć: mężczyzna
Rok urodzenia: 1988

Re: XVIII. Międzynarodowy Konkurs Chopinowski 2020

Postprzez Chiarodiluna » piątek, 26/06/20, 22:16

Nawet jeśli czas pokaże, że była to słuszna decyzja, to data jej podjęcia ukazuje przedwczesną radykalność zajętego stanowiska. Nie można było wszak wówczas wykluczyć także optymistyczniejszego rozwoju wypadków i to obecny czas, kiedy już wiemy, że epidemia przejdzie w fazę nawrotową, byłby właściwszym dla ogłoszenia decyzji.

Poza oczywistym doraźnym bezpieczeństwem trzy aspekty odwołania wydają się wiodące:

1. Nadzieja na stworzenie skutecznej szczepionki, w obliczu relatywnie małej zdolności mutacyjnej koronawirusa (istotnie mniejszej, niż wirusa grypy)

2. Obawa przed utratą wpływów pieniężnych z tytułu biletów wykupionych przez publiczność

3. Logistyczny problem braku przerwy technicznej i wypoczynkowej między eliminacjami kwalifikacyjnymi a właściwym konkursem

Obrazek


Niemniej przeniesienie może generować potencjalnie także realne problemy i wątpliwości :

1. Każdy pianista zapewne zarządza swoją karierą. Ciekawe ilu pianistów uzna, że utrzymywanie najwyższej formy chopinowskiej przez cały następny rok to nazbyt długo i ostatecznie zrezygnuje ? Bo nasz polski konkurs, pomimo wysokiego rating’u nie jest jedynym ważnym na świecie.

2. Czy należy przeprowadzić dodatkowe dogrywkowe nabory do już zamkniętej listy kandydatów na tegoroczne nie odbyte eliminacje, zwłaszcza jeśli dojdzie do licznych rezygnacji w zamkniętej już liście ?

3. No i co z pianistami, którzy przekroczą po przymusowym roku wyczekiwania wiek regulaminowy 30 lat ?

Obrazek

A zaplanowany na 2 miesiące wcześniej, niż odwołany Konkurs - Festiwal Chopin i Jego Europa 2020 ma odbyć się programowo względnie najnormalniej. Z tym, że festiwal w tym roku ma być dostępny również online w transmisjach na kanałach YouTube i Facebook.

Abstrahując od wszystkiego, Organizator to coraz dziwniejsza instytucja, na którą wszyscy się szczodrze składamy.


Szymon Nehring – wielka nadzieja odwołanego 18. Konkursu Chopinowskiego. Niesłusznie niedoceniony w 2015 roku. Tutaj na innym ważnym konkursie.


Kate Liu – wygrała w 2015 roku z konwencją, pokazując świeże podejście. Ponoć zdobyła najwięcej pojedynczych not [10], ...by ostatecznie „przegrać”.
Romanticism is not dead, ...i hope.
Avatar użytkownika
Chiarodiluna
Meloman
Meloman
 
Posty: 278
Skąd: Warszawa
Płeć: mężczyzna

Re: XVIII. Międzynarodowy Konkurs Chopinowski 2020

Postprzez Arturo » piątek, 26/06/20, 23:06

Chiarodiluna napisał(a):Ponoć zdobyła najwięcej pojedynczych not [10], ...by ostatecznie „przegrać”.

To prawda. 3 10-tki od polskich jurorów. http://test12.nifc.pl/u299/final_oceny.pdf
https://www.facebook.com/chopinnieszablonowy
Avatar użytkownika
Arturo
Koneser
Koneser
 
Posty: 1231
Skąd: Radom
Płeć: mężczyzna
Rok urodzenia: 1988

Re: XVIII. Międzynarodowy Konkurs Chopinowski 2021

Postprzez MK92 » poniedziałek, 29/06/20, 10:55

Byłem na recitalu Kate Liu w Poznaniu w listopadzie 2015 roku, a więc zaraz po sukcesie odniesionym w Konkursie Chopinowskim. Na żywo szczególnie spodobała mi się jej interpretacja Sonaty h-moll op. 58. Znakomita pianistka, aczkolwiek czasem brakowało mi podczas konkursowych wykonań większej drapieżności w pewnych fragmentach, np. w bardzo napiętym Scherzu cis-moll op. 39, które idealnie zinterpretował Ivo Pogorelić (zresztą jak wszystkie pozostałe chopinowskie scherza).

Arturo napisał(a):
Chiarodiluna napisał(a):wielka polska nadzieja, niezasłużenie niedoceniona na XVII. MKPFC - Szymon Nehring

Niedoceniony? Przecież był w finale. ;)

Szymon Nehring zrobił na mnie największe wrażenie spośród Polaków 5 lat temu. Zresztą w 2017 roku potwierdził swoje wielkie możliwości nie tylko w chopinowskim repertuarze podczas prestiżowego konkursu w Tel Awiwie. W 2015 roku na drugim miejscu umieściłbym z naszych rodaków chyba Krzysztofa Książka.

Chiarodiluna napisał(a):Nawet jeśli czas pokaże, że była to słuszna decyzja, to data jej podjęcia ukazuje przedwczesną radykalność zajętego stanowiska.

Ano właśnie, chyba ciut za wcześnie wystraszono się tej pandemii. O ile rozumiem odwoływanie wydarzeń zaplanowanych do połowy 2020 roku, tak z tymi jesiennymi zbyt pochopnie się pospieszono. Trudno, trzeba będzie przeczekać ten rok, tak jak w przypadku Eurowizji, piłkarskiego Euro czy igrzysk olimpijskich.
MK92
Miłośnik
Miłośnik
 
Posty: 95
Płeć: mężczyzna
Rok urodzenia: 1992

Re: XVIII. Międzynarodowy Konkurs Chopinowski 2021

Postprzez Chiarodiluna » niedziela, 30/05/21, 09:58

:fortepian: Nowy głos w dyskusji o regulaminie Konkursu Chopinowskiego w „Ruchu Muzycznym” :

Czy wizja interpretacyjna Preludiów Chopina musi zawsze ustępować rangą wizji wykonawczej sonaty ? Autor pragnie dowodzić, że tak właśnie jest.

https://ruchmuzyczny.pl/article/1087-sonata-chopina-obowiazkowa?fbclid=IwAR3S-pKlX9OMAasRRb0sDP8wyTNrar1tqW8DjH9-msUOB2UfTCnDl2Brzy8


Mi osobiście także przeszkadza brak woli dla uczynienia rozumnej reformy.

Nie ma jakże potrzebnej nagrody za jednoczęściowy utwór epicki.

Przez dwa dni od rana do wieczora nadmiernie wielu (jak się wydaje) pianistów gra ten sam Koncert e-moll.

Czy kazus Seong-Jin Cho spowoduje, że aby mieć większą szansę na zwycięstwo wielu zacznie „przeciąganie liny z regulaminem” grając Sonatę b-moll w II. etapie i Preludia w III. etapie? I czy Sonata h-moll, której nie da się zagrać w II. etapie straci na znaczeniu? Niedługo się okaże. :>

A może zakazać gry sonaty przed III. etapem ? :?:



:fortepian: Zakwalifikowana bez nakazu odbycia eliminacji laureatka amerykańskiego konkursu chopinowskiego – Avery Gagliano z filadelfijskiego Curtis Institute zagrała na Gilmore Festival 2021 ten sam opus mazurów, co Kate Liu 6 lat temu w konkursie. Także azjatyckie korzenie tej artystki, żyjącej w świecie współczesnego Zachodu. Dużo tych podobieństw.

Obrazek
Romanticism is not dead, ...i hope.
Avatar użytkownika
Chiarodiluna
Meloman
Meloman
 
Posty: 278
Skąd: Warszawa
Płeć: mężczyzna

Re: XVIII. Międzynarodowy Konkurs Chopinowski 2021

Postprzez Arturo » niedziela, 30/05/21, 10:46

Chiarodiluna napisał(a):Przez dwa dni od rana do wieczora nadmiernie wielu (jak się wydaje) pianistów gra ten sam Koncert e-moll.

No właśnie. Mam propozycję: Niech przed finałem każdy uczestnik losuje, który koncert ma grać tak żeby 5 osób grało e-moll, a 5 grało f-moll. Niestety wymagałoby to nauczenia się obu koncertów. Lepszym więc rozwiązaniem byłoby gdyby istniała możliwość wyboru z pozostałych utworów z orkiestrą. Chyba tak już było w historii konkursu.

Myślę, że zakazane powinno być wykonywanie w 3 etapie utworów już granych w 1 i 2 etapie. Wiadomo są one piękne, ale ja już miałem dość ponownego słuchania niektórych nokturnów czy nawet ballad. Jest wystarczająco dużo dzieł, które można wybrać do 3 etapu, a nie ma ich w 1 i 2. :)
https://www.facebook.com/chopinnieszablonowy
Avatar użytkownika
Arturo
Koneser
Koneser
 
Posty: 1231
Skąd: Radom
Płeć: mężczyzna
Rok urodzenia: 1988

Re: XVIII. Międzynarodowy Konkurs Chopinowski 2021

Postprzez Chiarodiluna » niedziela, 20/06/21, 16:00

Arturo napisał(a):No właśnie. Mam propozycje (>...)


Bardzo dobre postulaty Arturo ! No, a w III. etapie tylko mazurki, sonata i wybór preludiów lub preludia i jakaś epicka część sonaty, np. cz. 1 Sonaty b-moll w charakterze ballady. Do tego rozprawa z tym dziwacznym i anachronicznym systemem przyznawania punktów.

Pozostaje nam już tylko doprecyzować szczegóły, przygotować petycję i całą rzeszę członków popierających. ;)

.....................................................................................................................

Znamy już harmonogram przesłuchań do 18. Konkursu Chopinowskiego :

https://chopin2020.pl/pl/calendar

https://cms.pmp.edu.pl/_plik/file_manager/files/775f7b5ee30d7f925fbfd5863cca5b3b.pdf

Tak więc, sesja poranna dnia pierwszego może być zapowiedzią bardzo wysokiego poziomu wykonawczego.

Na chwilę obecna NIFC sugeruje, że wystąpią także pewni bliźniacy jednojajowi :zagadka: , ale to raczej pomyłka informatyków :/ i panowie Hyuk Lee & Shuan Hern Lee wyglądają naprawdę jednak nie tak samo :lollol: . Swoją drogą przy takich funduszach mogliby jednak uaktualnić silnik konkursowej strony www i w ramach tego zmienić chociażby plakaty konkursowe na takie aktualne.

Będą w konkursie zasadniczym uczestnicy po 30-tce :szok: . To z powodu epidemicznego przeniesienia konkursu o rok. To raczej pewne, że będą, bo chyba trudno zakładać, że Luigi Carroccia nie powtórzy minionego sukcesu. Dwa lata temu słyszałem go w Warszawie w późnej sonacie Schuberta na stołecznym kameralnym festiwalu chopinowskim, gdzie zagrał z dużą klasą.

:magia: Acz, najsympatyczniejsza historyjka jest z panną Chelsea Guo, która właśnie wydaje swoją debiutancka płytę chopinowsko-wokalną o lekko „perwersynie-górnolotnym” tytule „Chopin: In My Voice”. Panna Guo jest pianistką i sopranistką słynnej uczelni Juilliard, a także laureatką 2020 USA National Chopin Piano Competition. Zarówno gra na fortepianie, jak i śpiewa – nagrywając oba elementy jednocześnie. Taaak, ...to nie żart ! :D

Instrumentem na jej debiutanckiej płycie jest fortepian „Style 4 Steinway”, zbudowany osobiście przez Theodore'a Steinway’a w 1876 roku. I niestety naprawdę mocno słychać, jaki to rupieć. Repertuar ambitny, no i przy okazji już wiemy, co zagra w Konkursie – Barcarollę, Fantazję f-moll i jak Bóg da – Preludia. Na, ale grywała też już Sonatę b-moll, więc czyżby szykowała przewałkę z regulaminem w stylu Seong-Jin Cho ? :>

No, ale smaczki tkwią (jak zapowiedziałem) w nieco innym obszarze :

:| 1. „Moja pieszczotka” Nr 12 Op. 74 – Jezu, za pierwszym razem prawie nic nie rozumiem ! Tylko całować zrozumiałem ! Wiadomo, takie rzeczy uniwersalne na każdej szerokości geograficznej. :lollol:

Ale za drugim razem zrozumiałem już prawie wszystko. „Ach wtenczas, ach wtenczas ...” :lol:

Ciekawy jestem, czy Arturo coś zrozumie za pierwszym razem? :P




:zeco: 2. “In mir klingt ein Lied" (Étude Nr 3 z Op.10), czyli „Wybrzmiewa we mnie Kantylena” z tekstem niejakiego Ernsta Marischki. Ha,ha, przez czysty przypadek po raz drugi tego samego dnia przytaczam na Forum wokalne przetworzenie tego samego utworu Chopina.




Dla porządku trzeba wspomnieć, że chyba jednak nikt nie przebije Julii Fischer, która w pierwszej części koncertu filharmonicznego grywała Koncert skrzypcowy Camille Saint-Saëns’a , a w drugiej części tegoż Koncert fortepianaowy a-moll Griega. I to także nie jest żaden żart, na co niniejszym przytaczam dowody:

Obrazek




...ale wracając jednak do Chelsea -

Jej Barcarolle, oczywiście cały czas na rupieciu:



Gdyby coś jednak Chelsea w Konkursie nie poszło to, ...Ksieżniczka Turandot jak znalazł. Wszystko pasuje. Puccini byłby zachwycony. :D To już trochę żart, ale kto wie, kto wie, co przyniesie przyszłość. :lollol:

Żarty, żartami, a dziewczyna chyba fajna. :serce:


Najpewniej, największym zaś żartem będzie już niebawem werdykt konkursowego Jury. :szok: :lollol: :szok: :lollol: :szok:
Romanticism is not dead, ...i hope.
Avatar użytkownika
Chiarodiluna
Meloman
Meloman
 
Posty: 278
Skąd: Warszawa
Płeć: mężczyzna

Re: XVIII. Międzynarodowy Konkurs Chopinowski 2021

Postprzez Arturo » wtorek, 22/06/21, 10:13

Chiarodiluna napisał(a): No, a w III. etapie tylko mazurki, sonata i wybór preludiów lub preludia i jakaś epicka część sonaty, np. cz. 1 Sonaty b-moll w charakterze ballady.

Nie miał bym nic przeciwko jeśli graliby też wszystkie pozostałe utwory, których w 1 i 2 etapie nie ma czyli np. młodzieńcze polonezy.

Chiarodiluna napisał(a):Ciekawy jestem, czy Arturo coś zrozumie za pierwszym razem?

Za pierwszym razem zrozumiałem większość słów. Wcale nie śpiewa mniej wyraźnie od innych śpiewaczek. :) A dźwięk fortepianu całkiem przyjemny. :D
https://www.facebook.com/chopinnieszablonowy
Avatar użytkownika
Arturo
Koneser
Koneser
 
Posty: 1231
Skąd: Radom
Płeć: mężczyzna
Rok urodzenia: 1988

Re: XVIII. Międzynarodowy Konkurs Chopinowski 2021

Postprzez Chiarodiluna » sobota, 17/07/21, 13:28

=> Trwają eliminacje do Konkursu, ale ich intensywność jest taka, że osoba pracująca zawodowo nie jest w stanie ich śledzić na bieżąco. Dobrze, że istnieje 2-miesięczna przerwa po ich zakończeniu do samego konkursu.

To zapewne jeszcze mocno przedwczesny wniosek, zwłaszcza na obecnym etapie występów, ale Polacy nie błyszczą najbardziej. Tak więc małe gorzkie gratulacje dla Arturo za intuicję, rozeznanie i trafne przewidywania:

Arturo napisał(a):Gdybym był bukmacherem nie stawiałbym na naszych.



Dostrzegam ważną rolę Mazurków w selekcji pianistów, przy ocenie ich występów, w sytuacji tak dużej intensywności recitali w wąskim czasie.


:tak: Niedawno Ruch Muzyczny poświęcił wyjątkowo dużo miejsca, a nawet okładkę, asystentce w Katedrze Kameralistyki Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie – Aleksandrze Świgut. Jej występ eliminacyjny dopiero przed nami :

https://ruchmuzyczny.pl/article/1235-na-swiecie-brakuje-wariatow?fbclid=IwAR0qqmDKxKgbv75ELmPnDj86jxQn3Q6YpAOP1hGVvGYOkkts36_gJUzMK1I


:tak: Natomiast poziom konkursowej pozaeliminacyjnej „Arystokracji” także można spróbować ocenić. Chopin Foundation of the U.S. zaprezentuje dziś swoją podopieczną Avery Gagliano w recitalu „Chopin for All” :

https://www.facebook.com/events/1183597785486149/?ref=newsfeed


I prawdopodobnie nie będzie można do tego wrócić, tak jak do nagrań z obecnych polskich eliminacji, więc może szczególnie warto popatrzeć.

....................................................................................................

To nie żadne wielkie odkrycie, ale Juror, który przed chwilą prowadził warsztaty tylko z wybranymi i nielicznymi pianistami oraz który miał okazje poznać dokładniej tylko bardzo nielicznych, teraz ocenia występy wszystkich artystów na eliminacjach i decyduje o ich dalszym losie w konkursie:


Świtała – Goranko – Andante spianato i Polonez Es-dur

W eliminacjach Joanna wypadła dobrze.


Świtała – Tomica - Barkarola

A jest przecież znana gorzka anegdota z XVII. MKCh. Otóż Seong-Jin Cho był reprezentantem klasy profesora Michel’a Béroff’a z Konserwatorium Paryskiego. Na tej samej uczelni miał swoją klasę juror konkursu – profesor Philippe Entremont. Widząc z niepokojem, co się kroi ocenił Koncert e-moll w wykonaniu Seong-Jin Cho na 1 punkt w obowiązującej skali od 1 do 10, czyli ocena oznaczała „katastrofalne dno” i pozostawała w ogromnym kontraście do zachowania innych członków jury. Prywatnie go nie żałuję, gdyż „płakałem” nad losem innej pianistki, ale paradoks polega na tym, że ten sam straszny proceder dotknął najbardziej właśnie ją, z konsekwentnym udziałem nie jednego, ale aż 3-4 członków tamtego jury.

Czy myślicie, że większość tych osób z jury reprezentuje takie właśnie zaniżone standardy ?

Czy myślicie, że liczą się w jakimś stopniu z opinią zwykłych słuchaczy ? No, bo przecież w I. etapie dali Kate Liu 38. miejsce i dziewczyna ledwo przeszła dalej. A potem, gdy cieszyła się największym uznaniem ludzi, już nie mogli ponownie dawać 38. miejsca.
Romanticism is not dead, ...i hope.
Avatar użytkownika
Chiarodiluna
Meloman
Meloman
 
Posty: 278
Skąd: Warszawa
Płeć: mężczyzna

Re: XVIII. Międzynarodowy Konkurs Chopinowski 2021

Postprzez Arturo » sobota, 17/07/21, 16:20

W 2010 roku nieżyjący już juror konkursu Fu Tsong sam przyznał, że nie zwraca uwagi tylko na występy, ale też na inne swoje doświadczenia z uczestnikami. Późniejsza zwyciężczyni Julianna Awdiejewa do której sympatii nie krył była uczestniczką jego kursu mistrzowskiego. Mam nadzieję, że nic nie przekręciłem. Pewne jest, że wtedy werdykt był odległy od preferencji słuchaczy.
https://www.facebook.com/chopinnieszablonowy
Avatar użytkownika
Arturo
Koneser
Koneser
 
Posty: 1231
Skąd: Radom
Płeć: mężczyzna
Rok urodzenia: 1988

Re: XVIII. Międzynarodowy Konkurs Chopinowski 2021

Postprzez Chiarodiluna » wtorek, 20/07/21, 18:19

Arturo napisał(a):Fu Tsong sam przyznał, że nie zwraca uwagi tylko na występy, ale też na inne swoje doświadczenia z uczestnikami.


To by nawet posiadało jakąś swoją logikę, gdyż to, co może z człowiekiem uczynić trema znamy z występu polskojęzycznej (chapeau bas !) Japonki – Miyako Arishimy w 2015 roku. Ale czemu ma być winny pianista, który z wielu różnych względów nie miał możliwości łatwego skorzystania z takich kursów i konsultacji !

...............................................................................................

Dziś 20. lipca w eliminacjach kulturowo zróżnicowany dzień i ogromna widownia w sali przesłuchań, zapewne z powodu Osokins’a. Wcale nie było aż tak znowu dziwnie. Być może zatem ma już inny pomysł na Konkurs, co 6 lat temu.

Aleksandra Świgut na pewno już w Konkursie głównym, a i chyba daleko w nim zajdzie. Ładne skomponowanie programu. Nokturn i Barkarola – “living in inner voices”. Imponująca rozmachem zawartej pasji Etiuda Rewolucyjna. Na koniec rzadki szeroki uśmiech samozadowolenia, jakby to nie był żaden wielki konkurs i żadna tam presja. Profeska. Naprawdę ładnie.

..........................................................................................

I jeszcze dwie obserwacje regulaminowo-techniczne :

1. Pianista Ning Yuen Li, po swoim występie prawie na pewno zapewniającym wejście do głównego Konkursu, jednak się w nim raczej nie znajdzie, gdyż nie zagrał dwóch etiud jedna zaraz po drugiej. Czy, ktoś z Was rozumie dlaczego taki szczegół jest taki kluczowy, że aż daje dyskwalifikację ?

2. Dziwna jest kolejność występów. Niby alfabetyczna, ale z wyjątkami. Myślałem nawet przez chwilę, że Michelle Candotti z jakiegoś powodu zrezygnowała z eliminacji, a ona dopiero będzie grała w końcówce eliminacji. Ktoś wie, dlaczego tak jest?
Romanticism is not dead, ...i hope.
Avatar użytkownika
Chiarodiluna
Meloman
Meloman
 
Posty: 278
Skąd: Warszawa
Płeć: mężczyzna

Re: XVIII. Międzynarodowy Konkurs Chopinowski 2021

Postprzez Chiarodiluna » poniedziałek, 9/08/21, 22:55

Ogólnie, formę pianistyczną prawie wszystkich uczestników najbliższego Konkursu Chopinowskiego już poznaliśmy. Pozostaje pytanie o 9-tkę uprzywilejowanych. W sprawie Polaków w dużym stopniu otrzymujemy odpowiedź na Festiwalu Chopinowskim w Dusznikach :

Piotr Pawlak i Andrzej Wierciński (on był jednak także na eliminacjach):

https://www.youtube.com/watch?v=XCik1ebXPfY

Piotr Pawlak tuż przed Konkursem Chopinowskim pozwala sobie na nonszalancję w postaci grania Beethovena. Trochę dowiadujemy się przy okazji o ich planach repertuarowych na Konkurs Chopinowski.


Kamil Pacholec i Jakub Kuszlik (on był jednak także na eliminacjach), niestety z problemami technicznymi w transmisji :

https://www.youtube.com/watch?v=3VronzEh_Cg


No i teoretycznie Elita, ale bez Szymona Nehringa – Piotr Alexewicz i Adam Kałduński /niestety już nie zarejestrowany/:

https://www.youtube.com/watch?v=vxlXhf9Y-FY&t=132s

Ci dwaj reprezentanci Polski, obok Szymona Nehringa, wzbudzają chyba największe oczekiwania. Są opinie, że Kałduński bardzo dobrze odnajduje się w stylu brillant, ze szczególnym wskazaniem na kreację walców. Ciekawe, czy zechce spróbować zrobić z tego użytek jesienią w Konkursie głównym.

Piotr Alexewicz w Polonezie fis-moll op. 44 niespotykanie cyzelował dźwięki z partytury tuż przed akordem wieńczącym. Może i odkrywczo ciekawe. Ale też kiksowanie w ważnym emocjonalnie miejscu Ballady f-moll. Kulminacja i kadencja już lepiej.

Pamiętać wszak należy, że w 2015 roku nobilitacja przedkonkursowa dla Andrzeja Wiercińskiego (w postaci zwolnienia z eliminacji za osiągnięcia) nie miała żadnego przełożenia na jego dokonania w samym Konkursie. Ciekawe, czy przypadek Alexewicza i Kałduńskiego będzie inny. Jeśli ponownie nie, to może będzie trzeba się zastanowić, czy Ogólnopolski Konkurs Chopinowski powinien promować pianistów bez obowiązku ich występu w eliminacjach do MKPFC.

Ciekawe, jaka jest Wasza opinia ?

I jeszcze mała zabawna [?] uwaga – jeden z jurorów Konkursowych jakby już z pierwszego rzędu ocenia i punktuje w głowie występy Polaków.
Romanticism is not dead, ...i hope.
Avatar użytkownika
Chiarodiluna
Meloman
Meloman
 
Posty: 278
Skąd: Warszawa
Płeć: mężczyzna

Re: XVIII. Międzynarodowy Konkurs Chopinowski 2021

Postprzez Chiarodiluna » sobota, 4/09/21, 21:11

Jeszcze z małym być może, ...ale dokładnie za miesiąc startuje 18. Konkurs Chopinowski !

Małe przypomnienie konkursowych losów, pianistów i ewolucji repertuarowej programu. Do tego prezentacja sylwetek najbardziej obiecujących reprezentantów Polski na 18. MKPFC 2021. Poza tym niemało pozakonkursowych zagadnień.

Wyszedł właśnie 31. numer magazynu „BEETHOVEN”.

Obrazek

Adres www:

http://beethoven.org.pl/magazyn/2021/09/01/beethoven-magazine-31-2021/

Automatyczne pobieranie PDF-u :

http://beethoven.org.pl/magazyn/wp-content/uploads/sites/7/2021/09/BM_31.pdf


Miłej lektury !
Romanticism is not dead, ...i hope.
Avatar użytkownika
Chiarodiluna
Meloman
Meloman
 
Posty: 278
Skąd: Warszawa
Płeć: mężczyzna

Następna strona

Powrót do Koncerty i inne wydarzenia




cron